В предишната статия разгледах математически модели и как да прогнозираме бъдещи продажби във времето на даден артикул от склада.
Използването на математически модели за прогнозиране на бъдещи продажби ни позволява:
- да поръчаме предварително с по-голям срок на доставка
- по-голям обем
- по-голяма отстъпка
За това използването на тези модели е съществено важно, за да поддържаме складовата си наличност на най-ниската възможна цена и да инвестираме в стока с голяма степен на вероятност да бъде продадена. Използването на този подход се препоръчва за доставки на минимум месечна база.
За поддържането на оптимална складова наличност е необходим друг подход. Този подход се базира отново на елементарно, но много силно предположение:
Ако артикул е продаден поне два пъти на двама различни клиенти, то същия следва да се поддържа на склад!
Повечето от Вас в този момент ще си кажат : Абсурд! Това ще доведе до презареждане и голям „залежал“ склад! Признавам, че като се срещнах за първи път с тази концепция и аз бях на това мнение. След като съм прилагал този принцип, следил съм внимателно и анализирал с години, спокойно мога да твърдя:
„Принципът е много добър и не води до увеличение на склада!“
За сметка на това, ако се доверите и следвате този подход, ще поддържате складовата си наличност винаги в оптимално състояние, така че да отговорите максимално на очакваното търсене от Вашите клиенти!
Как на практика става това?
- Изчислявате за всеки артикул и за всяка локация от която продавате колко продажби на различни клиенти имате за последната една година.
- Ако броя на тези продажби е повече от 2, то следва да поддържате наличност от този артикул в дадената локация.
- Ако наличността на този артикул е нула, то следва да трансферирате от друга локация (ако се приеме, че зареждате предварително, използвайки компютърни модели) или да поръчате.
Ето как изглежда едно такова изчисление:
Първата колона „Item“ е артикулът от склада, за всеки от който проверяваме дали има наличност в конкретна локация, ако продажбите за последната година са повече от две. Ако наличността е 0 ( в колонката Availability по Location) то това означава, че имаме повече от две продажби и нямаме наличност – или трябва да трансферираме или да поръчаме.
Примерът за артикул Item 1 – В Location 1 и 2 няма наличност, (цифрите са нула), а трябва да има (има повече от две продажби за последните 12 месеца). Налично има само в Локация 3, но и там се изисква да се поддържа наличност, така че трябва да се поръча.
Друг пример е за артикул item 5 – В Location 1 нямаме наличност, а трябва да поддържаме (имаме 0). Виждаме, че имаме наличност 2 бр във 2ра Локация (наличността е показана в колони Loc 1 Avail, Loc 2 Avail и Loc 3 Avail). Спокойно може да пренасочим количество от 2ра локация към 1ва. Във втора локация очевидно нямаме достатъчно продажби, тъй като нямаме число в колонката!
Моите допълнения към този подход:
- Най-често продавано количество от даден артикул. Горният подход Ви казва какво да държите , но не и колко бройки. Няма голяма полза, че имате 1 бр. от даден артикул, ако клиента му трябват два. За това в алгоритъма, който създава тази таблица, са калкулирани бройките от всеки артикул, които се продават най-често – колонка „Most freq“.
- Към всеки артикул са определени артикулите – колона No1 (и бройките от всеки от тези артикули – колона No1 Qty’s), които се продават заедно! Това позволява да държите не само всеки артикул, който си заслужава да се държи на склад, но и минималното количество от него и други стоки, които ще са необходими на клиента!
- В колонка Sales qty per month е посочено информативно средното потребление за всеки артикул на месеца.
Използването на този подход и таблица от подобен вид всеки ден или не по-рядко от всяка седмица, ще Ви позволи да анализирате всички „нули“. Разбирайте, всички артикули, които имат повече от две продажби за последните 12 месеца, а нямате наличност от тях.
При положение, че спазвате този подход, преразпределяте складовите са наличности и поръчвате допълнително, ще поддържате наличността си винаги оптимална. Ще отговаряте на търсенето на клиентите си и няма да пропускате продажба, заради липса на наличност.
Съвсем скоро клиентите ще оценят тази Ваша ангажираност да поддържате необходимото им винаги на склад, и продажбите Ви ще се повишат заради нарасналото доверие от страна на потребителя. Ако използвате и разумно методите на поръчка, както например описаните в предходната статия, то себестойността на наличността ще е възможно най-ниска.
Непосредственото следствие е по-високи продажби и по-голяма печалба!