Методика за зареждане на склад
И така, главният въпрос при зареждането и поддръжката на складовата наличност, според мен е:
Как да имаме:
- Правилните артикули, които се търсят и ще продадем
- Правилното количество – нито много малко, нито излишно много
- На правилното място, ако имате множество локации, колко в едната и колко в останалите
- По правилното време – чадър Ви трябва по време на дъжд или отчитане на сезонността
- На най-ниската възможна себестойност – дискутираното по-горе
Моето решение, след 20 години опит с бавно-оборотни части (в частност резервни части), препоръки на водещи брандове производители на машини и следене на тенденциите в тази бизнес сфера е:
Комбинация от:
- Математически модел за прогнозиране на продажбите
- Стратегия за зареждане на склада
- Непрекъснат мониторинг на складовите параметри
1. Математически модел за прогнозиране на продажби
a) базира се на линейно прогнозиране и на ARIMA модел за анализиране и прогнозиране на времеви серии данни. Методът се използва за поръчка и зареждане на големи интервали от време.
b) Breadth2+ естествено допълване на (а) и зареждане на средни и малки времеви интервали (до зареждане и компенсиране на складова наличност)
Breadth2+ стратегия за зареждане на склада изисква, ако артикул се е продавал поне два пъти на двама различни клиента за последните 12 месеца, то този артикул трябва да се поддържа на склад.
Виждате, че item 1 не е наличен в локациите 1 и 2 – имаме нула. Нулата означава, че този артикул трябва да се поддържа на склад, иначе полето е празно.
Методът е допълнен от мен с:
- Най-често продаваното количество за всеки артикул (Breadth2+ казва, че трябва да се държи на склад, но не казва колко броя. Така, ако нещо го продавате най-често по 2 бр, а имате само една, breadth2+ ще е ОК, но няма да можете да удовлетворите търсенето)
- Стоките, които се продават много често с този артикул (колонката с артикули No1), както и тяхното количество
Използвайки този подход, след като филтрирате само нулите в колонките с наличност, лесно може да определите, дали да преместите наличности от друга локация или да поръчате.
Очаквайте и компютърен алгоритъм за предложение за преместване или поръчване!
2. Стратегия за зареждане на склада
Целта е склада да бъде зареден с дългосрочна поръчка, очаквайки че това създава най-малко проблеми и получаваме най-голяма отстъпка. Всеки месец се анализира историята на продажби на всяка част и се прогнозират бъдещите продажби.
При всички положения, няма все още компютърен модел, на който да се доверим на 100%, че надеждно ще познае бъдещите продажби. За това, тук тренда в продажбите и в броя клиенти следва сериозно да се вземе под внимание. Математическият модел за прогнозиране на продажбите се използва по-скоро за определяне на кои артикули следва да се зареждат и да се поддържат на склад, а не толкова да се определи точното количество.
Breadth2+ се използва всеки ден (или най-много всяка седмица). Този алгоритъм ни помага да преразпределим складовите наличности, при положение че сме заредили предварително чрез математическия модел или да поръчаме.
3. Непрекъснат мониторинг на складовите параметри.
- Складова наличност
- Fill in rate
- Breadth2+
- Залежал склад
- Себестойност
- Продажби
- Други