Най-важният проблем за решаване във всеки “склад на бавно оборотни стоки”, в частност резервни части.

Под „склад за бавно оборотни стоки“ следва да се разбира, такъв със стоки с една продажба средно на поне 3 месеца). В частност – резервни част за машини, автомобили, самоходна техника или оборудване.

Огромният проблем е какво да се държи, какво количество, в кой склад и по кое време?

Обичайната ситуация е да има в общия случай 3 типа доставки:

Спешна – с най-къс срок на доставка (обикновено 1 работен ден), но и най-скъпа.

Нормална – среден срок на доставка (2 или 3 дни в общия случай) и средна цена.

Икономична – най-бавната доставка, но и с най-ниска цена.

Изглежда, че спешната поръчка е най-удобна, тъй като доставяме само срещу търсене, не рискуваме и не поддържаме складова наличност. За съжаление, клиентите не са доволни – не намират това, което търсят, плащат скъпо и трябва да чакат!

Колкото повече поръчваме с икономична доставка, толкова по-ниска ще бъде себестойността на стоката и печалбата ще си струва. Клиентите ще са доволни, тъй като ще удовлетворим търсенето им веднага с наличната стока – няма да чакат.

Изчисленията за промяната на средната себестойност на складовата наличност при промяна на съотношението между доставките като сума, процент от общия склад:

Тип доставкасебестойност% от склада
Спешна110%2520151055
Нормална100%656560503515
Икономична90%101525406080
Обща себестойност склад 102%101%99%97%95%93%
Продажба 130%130%130%130%130%130%
Процент Печалба 22%23%24%25%27%29%

Вижда се ясно намаляването на средната себестойност на складовата наличност при промяна на % поръчана стока в полза на икономичната поръчка. Следва и ръст в печалбата, без да се увеличава продажната цена. Кой клиент и доставчик, би отказал този сценарий?

От друга страна, поръчването през икономичната доставка крие много рискове, тъй като ще трябва да погледнем в несигурното бъдеще, да „вдигнем наплюнчен пръст срещу вятъра“, да затворим очи, да почувстваме полъха, посоката му и уверено да прозрем бъдещето…

Само, че хората сме много слаби (въпреки, че си мислим точно обратното) в това да прогнозираме!

Не сте съгласни с последното твърдение?!?

Опитайте да отговорите на следния въпрос: Половината таксита в града са жълти, а другата половина зелени. Вие си пиете кафето и наблюдавате улицата през прозореца от комфортното сепаре на популярно кафе. Забелязвате, че вече 7 таксита преминават едно след друго по улицата и всяко е жълто. Вероятността следващото такси да е зелено е много по-голяма от това да е жълто, нали? Все пак, вече минаха 7 жълти и е крайно време за зелено такси!

Всъщност, вероятността е точно 50 на 50. Човешкият мозък не възприема добре статистическите правила и следствия, освен ако не е трениран подходящо.

Не ми вярвате – потърсете информация в интернет „Why are humans so bad at predicting the future?“ и обърнете внимание на труда на Даниел Канеман.

И така, стигаме до най-важният проблем в склада – как да поръчаме максимално количество стока с икономичната доставка при най-изгодна цена, като сме максимално сигурни, че ще продадем тази стока (да познаем бъдещето). Ако не продадем тази стока, тя ще се превърне в в загуба, също както продавача на пазара ще изхвърли непродадените и развалени плодове след няколко дни на престой на тезгяха!

Самият аз бях обучаван, но не издържах „инквизицията“ да преглеждам десетки хиляди редове с информация за типа и продажбите на всеки артикул и да вземам решение! Когато ми се наложи да го направя, и трябваше да поръчам стока за сума, далеч надхвърляща зоната ми на комфорт, стресът бе огромен – не можех да спя. Бях сигурен, че съм сбъркал. Просто няма човешко същество, което може няколко дни да преглежда „суха“ информация и да го прави като робот с пълна концентрация и внимание!

Дори и сега, често срещам този подход в малки и средни организации, и винаги се опитвам да помогна.

Това е и целта на тази статия.

И така, главният въпрос при зареждането и поддръжката на складовата наличност, според мен е:

Как да имаме:

  1. Правилните артикули, които се търсят и ще продадем
  2. Правилното количество  – нито много малко, нито излишно много
  3. На правилното място, ако имате множество локации, колко в едната и колко в останалите
  4. По правилното време – чадър Ви трябва по време на дъжд или отчитане на сезонността
  5. На най-ниската възможна себестойност – дискутираното по-горе

Моето решение, след 20 години опит с бавно-оборотни части (в частност резервни части), препоръки на водещи брандове производители на машини и следене на тенденциите в тази бизнес сфера е:

Комбинация от:

  1. Математически модел за прогнозиране на продажбите
  2. Стратегия за зареждане на склада
  3. Непрекъснат мониторинг на складовите параметри

Всеки от горните елементи сам по себе си е решение, но изолиран от останалите няма достатъчно ефект. Тази комбинация е решение, само и единствено, когато трите компонента работят заедно, допълват се и се анализират непрекъснато!

В следващите публикации, ще разгледам всеки от тези елементи…