“Предимството на Интроверта” от Матю Полард и Дерек Люис

Ако трябва да наемете търговец, кого бихте избрали?

Контактен, динамичен и комуникативен човек или затворен, стеснителен и неуверен?

Ако Вие сте по-скоро с интровертен характер, то е много вероятно въобще и да не помисляте, че може би имате възможности в търговията, а защо не и в отношенията с хората.

Бързам да споделя:

Интровертите могат да бъдат успешни в продажбите и имат няколко предимства, които могат да им помогнат да се отличат в тази област:

     

      • Ефективност: Интровертите са склонни да стигнат до финала, вместо да се занимават с дълги незначителни разговори. Това създава ефективен процес на продажби и увеличава индивидуалната производителност.

      • Умения за слушане: Интровертите са естествено добри слушатели, което е ценно умение в продажбите. Те могат да се вслушват в нуждите и притесненията на своите клиенти и да предоставят персонализирани решения.

      • Търпение: Интровертите са склонни да имат повече търпение от екстровертите, което е жизненоважно в света на продажбите. Те могат да изчакат подходящия момент, за да приключат сделка и да изградят дългосрочни отношения.

      • Подготовка: Интровертите са склонни да бъдат по-организирани и подготвени от екстровертите. Те могат да проучат задълбочено своите клиенти и възможностите, да се подготвят за търговски срещи и презентации.

      • Емпатия: Интровертите често са по-съпричастни от екстровертите. Те могат да се „поставят в обувките“ на клиента и истински да го разберат!

    Ако сте интроверт, който иска да успее в ролята на продажби, ето някои съвети:

       

        • Бъдете продуктивни и организирани.

        • Практикувайте активно слушане.

        • Дайте си време за презареждане и избягвайте „прегарянето“.

        • Фокусирайте се върху изграждането на взаимоотношения с клиентите.

        • Използвайте силните си страни като интроверт, като например уменията си за слушане и съпричастност.

      Използвайки силните си страни и следвайки тези съвети, интровертите могат да успеят в продажбите и да постигнат целите си.

      Книгата на Матю Полард представя чудесна възможност да образова читателите за предимството на Интроверта в света на Продажбите. Самият Матю е Интроверт, както и Алберт Айнщайн, Бил Гейтс, Уорън Бъфет, Стивън Спилберг, Алън Мъск, Майкъл Джордън и още много други преуспели личности. Бивайки Интроверт, авторът на книга говори от собствен опит и успява да убеди, а най-важното да обещае и да научи читателя Интроверт, че има сили и чудесни възможности в един свят, който несправедливо се счита, че принадлежи на Екстровертите.

      Книгата започва с разказ за личната история на автора и пътя, който един младеж интроверт извървява, за да докаже по изключително убедителен начин, че Интровертите имат способности и стига да повярват в тях, да се учат и да ги развият – възможностите са необятни. Като доказателство за уменията и реалните качества на Интровертния подход в продажбите на Матю е фактът, че телекомуникационната фирма, която основава когато е едва на 19 години, след само 4 години постига оборот от 4.2 милиона USD.

      След като ни убеждава да повярваме в притежаването на интровертна супер сила, авторът по добронамерен и искрен начин, присъщ само и единствено на Интроверт, ни предоставя търговски подход – тестван и практически доказано, подходящ за Интроверти:

      1. Установете доверие и осигурете дневен ред

      Зиг Зиглар го е казал най-добре: “Ако хората те харесват, ще те слушат. Но ако ви се доверят, ще правят бизнес с вас.“ Първо установете разбирателство и след това представете дневния ред, така че процесът на продажба да върви по план. Не можете да позволите на разговора да се движи сам. Трябва да направлявате разговора. Трябва да се нагърбите и да поемете контрола.

      “Без доверие нямаш нищо друго освен една трудна битка.”

      2. Задайте „сондиращи“ въпроси

      При продажбата (както в медицината), предписването на лекарство преди диагностициране е небрежност. Не би ли било хубаво да сте лекар и Вашите потенциални клиенти автоматично Ви се доверяват и просто да приемат рецептата? Понякога клиентът ще направи същото, особено ако подхода Ви намери правилната нужда. Друг път клиентите Ви няма да споделят нищо.

      Ето четирите основни въпроса, които трябва да зададете и да получите отговор!

      Какво искат?

      Какво правят по въпроса в момента… и работи ли?

      Кой казва, че това е проблем?

      Какво им струва финансово?

      “Подобно на лекар, който лекува рана, трябва да изследвате болезнените точки на клиента си, докато откриете мястото на най-сериозното поражение. След това „изсипете щипка сол“ върху раната (като ясно представите разходите или болката, причинената вреда ако не се купи/инвестира).”

      3. Говорете с правилните хора

      Безсмислено е да продавате и да убеждавате човек, да купи нещо, ако той трябва да вземе разрешение от някой друг! Важно е максимално бързо да се обедите, че говорите с хората, които могат да вземат решението за покупка.

       

      Много хора са склонни да се фиксират върху това да работят по-усилено, да правят повече телефонни разговори, да харчат повече за реклама, да получават по-големи списъци с имейли и да посещават повече мрежови събития. Има и такива, които просто се затварят, без да правят нищо. Интровертите биха понесли удар в лицето, отколкото да говорят с безкрайни списъци от хора. Интровертите искат да сведат до минимум броя на непознатите, с които трябва да говорят и да им продават. В продажбите не искат да правят повече. Искат да правят по-малко.

      Интровертите не искат да звучат отчаяно докато продават. Вместо това, искат да играят професионално версията на зает професионалист, чиято услуга е трудно да се получи. Искат да повдигнат въпроса дали изобщо е възможно да работят заедно с потенциалния клиент.

      “Разочароващо е да изграждаш надежди, само за да го изпиташ шока на студен душ, когато осъзнаеш, че дори не говориш с правилния човек.”

      4. Продавайте с история

      Хората, като вид, сме пристрастени към историите. Дори ако телата ни заспят, умовете ни стоят будни цяла нощ, разказвайки си истории. Проучванията показват пряка връзка между историите и доверието. Силата на Интроверта в продажбите е предварително подготвени истории, които въздействат на подсъзнанието, емоцията и реално продават. Историята трябва да включва четири ключови градивни елемента – (1) проблемът (2) анализ и изпълнение (3) резултат (4) моралът на историята.

       

      “Продавай история, вместо да продаваш решение.”

      5. Отговорете на възраженията с истории

      Хората, като вид, сме пристрастени към историите. Дори ако телата ни заспят, умовете ни стоят будни цяла нощ, разказвайки си истории. Проучванията показват пряка връзка между историите и доверието. Силата на Интроверта в продажбите е предварително подготвени истории, които въздействат на подсъзнанието, емоцията и реално продават. Историята трябва да включва четири ключови градивни елемента – (1) проблемът (2) анализ и изпълнение (3) резултат (4) моралът на историята.

       

      “Продавай история, вместо да продаваш решение.”

      Отговорете на възраженията с истории

      6. Затваряне чрез пробен въпрос

      Бисерът в тази книга се съдържа в този етап. Изключително елегантен подход, който препоръчвам на всеки търговец.

      Както казва Уорън Бъфет: “Никога не тествайте дълбочината на реката с двата крака.” Пробният въпрос подтиква потенциалните клиенти към предприемане на действие, вместо да ги питаме и да очакваме да решат дали въобще искат да купят.

      “Сега черният модел ли предпочетохте или сребърния?”

      “И така, дали сесия през делничен ден или уикенда ще работи най-добре за Вас?”

      “Дали един дневен курс или нощен курс ще Ви подхожда по-добре?”

      “Добре, лизингът или наемането ще е най-изгодно за Вас?”

       

      Защо действа – защото позволява елегантно да си отговорите като търговец, дали потенциалния клиент е взел решение или все още има задръжки! Не разбирате как? Отговорът е в книгата J

      Най-хубавото е, че пробвайки готовността да се купи, Вие не получавате директно „не“ и все още може да се върнете към продажбата. Да разберете какво още пречи и да го преодолеете. Иначе, получили веднъж „не“, по общо известни психологически принципи (Чалдини и Науката за убеждаването), „не“-то си остава не!

      7. Приемете, че сте продали

      Не се отнасяйте към клиентите си като към чуплив порцелан. Отнасяйте се с тях по-твърдо. Няма да се счупят. Това не означава да сте напорист или нахален. Всъщност, ако трябва да настоявате, за да затворите продажбата, по-скоро го правите погрешно.

      “След като пробният въпрос приключи, покаже, че перспективата е реална, приемете продажбата. Дайте им лесен начин да кажат “да” и да преминат към следващата стъпка.”

      8. Усъвършенствайте процеса

      И накрая, усъвършенствайте стъпка по стъпка. Химиците, психолозите, статистиците и учените вземат само една променлива в даден момент, за да изследват как тя влияе на конкретен резултат. В противен случай, те никога не могат да бъдат сигурни, коя промяна е довела до конкретните резултати.

      Книгата “The Introvert’s Edge: How the Quiet and Shy Can Outsell Anyone” на Матю Полард разбива митове, за да помогне на интровертите да се отличат в продажбите. Книгата разкрива как интровертите могат да намерят естествена увереност, да се подготвят за всяка ситуация, да представят своята стойност и да използват своите специфични личностни черти за успех в продажбите. Полард, предприемач и интроверт (по собствена оценка), предоставя полезно ръководство за интроверти, които искат да използват естествените си силни страни, за да успеят в продажбите. Книгата подчертава, че продажбите са умение, което всеки може да научи и овладее, а интровертите са особено добри в това, след като се научат как да използват естествените си силни страни. Независимо дали преследвате продажбите като кариера или Вашият бизнес просто се нуждае от повече клиенти, “Предимството на интроверта” е ръководство за успех в продажбите за интроверти.